Back to top

Prima jumătate de an a programului prelungit la Mediaș

Prima jumătate de an a programului prelungit la Mediaș

Din septembrie anului școlar 2017 în cadrul asociațiilor funcționează școala de după-amiază la Mediaș- cum se numește aici: programul prelungit. Este organizat de MADISZ din Mediaș, și singura instituție de învățământ primar din județul Sibiu unde se desfășoară această activitate este Școala Gimnazială Báthory István din Mediaș. După orele de predare de dimineață, cei patru supervizori de după-amiază preiau cursurile de la 12 ori 13 până la 16. Sesiunea de după-amiază începe la prânz, continuă cu scrierea temelor și, de obicei, se termină cu jocuri sau activități artizanale. Aproape 60 de elevi din Mediaș participă la acest program.

Unul dintre obiectivele importante pe termen lung ale programului, în special în diaspora, este promovarea utilizării limbii materne. Acest lucru se realizează prin faptul, că elevii după școală petrec cel puțin trei ore într-un mediu de limbă maghiară. Pentru părinții care lucrează, acest program oferă o soluție pentru îngrijirea copiilor, deoarece aceștia sunt într-un mediu sigur. Un alt aspect, nu numai din partea părinților, dar și a elevilor, că astfel elevii își pot face temele. Alți părinți consideră că este important ca, copiii lor să-și petreacă timpul liber într-un mediu social, spre deosebire de a-și face lecțiile.

În paralel cu ceea ce se așteaptă de la copii, dorim să creăm pentru ei un mediu de învățare non-formală de după-amiază, pe care o trăiesc în primul rând ca o experiență, dar între timp își pot dezvolta abilitățile și aptitudinile.

Pe lângă rezolvarea temelor, supraveghetorii  se pregătesc cu jocuri de îndemânare, quizuri, sarcini logice și jocuri de societate. Aceste după-amiezi se petrec cu activități artizanale, competiții, colorare și cu diferite creații. De asemenea, apar și jocurile sudoku, rebusuri și activități lingvistice. Încheiem săptămâna cu vizionarea unui film și, în același timp, copii au posibilitatea de a alege între rezolvarea temelor sau participarea la activități artizanale legate de festivaluri și evenimente.

Sprijinul directorului școlii și al profesorilor poate fi de mare ajutor pentru dezvoltarea individuală și de grup al elevilor. În primul semestru au fost mai multe exemple bune pentru o bună cooperare.

Dintre rezultatele pe termen lung, merită remarcat faptul că Mediaș a fost liderul inițiativelor de păstrare a obiceiurilor maghiare în ultimele decenii. Deși este un oraș de diasporă, școli, instituții bisericești, organizații civile oferă o varietate de alternative comunității maghiare.  În acest proiect, actuala echipa de tineret a localității realizează ceva nou și iese din cadrul său organizatoric obișnuit.

Nu se adresează comunității largi cu organizarea programelor, evenimentelor, taberelor doar pentru tineri, dar lucrează la desfășurarea proiectelor în curs de mai mulți ani. Datorită programului, asociația angajează muncitori maghiari locali, care servesc și la întărirea identității maghiare a celor care trăiesc în diaspora.

Pentru ei am invitat specialiști în educația non-formală, în pedagogia și în sistemul de creșă, cu care au putut discuta despre experiențele din trecut, iar între timp organizăm alte traininguri, excursii de studiu și consultări.

Proiectul a fost finanțat de Fundația Bethlen Gábor, iar MADISZ lucrează în mod continuu pe noi surse de finanțare.

Acesta este un proiect pilot cu mai mulți participanți, în care colaborează copii, părinții, precum și personalul școlar. Toate acestea se pot armoniza în timp și cu experiență acumulată.

Ne dezvoltăm și din perspectivele angajaților programului.

Kiss Noémi, tutore al clasei pregătitoare, așa a rezumat perioada anterioară: " Copiii mi-au schimbat complet gândirea. Nu credeam că aș putea obține atât de mult dragoste de la ei. Dragostea este reciprocă, astfel încât predarea și educarea copiilor este mult mai plăcută. La dezvoltarea copiilor lucrăm împreună cu învățătoarea Szabó Gitta. Faptul, că după predare, îmi spune la ce să mă concentrez, este cel mai mare ajutor pentru mine ".

Soldorfean Zsuzsa, tutorele clasei a II-a, a adăugat: ”Părinților este un ajutor această școală de după-amiază, deoarece majoritatea lucrează până la ora 16. Este propria mea experiență, deoarece copilul meu participă, de asemenea, la acest program. Este un mare ajutor pentru mine, fiindcă acasă trebuie numai să le verificăm temele deja făcute. "

Părerea lui Balázs Noémi, tutorele clasei a III-a . este, că elevii sunt mult mai responsabili decât la începutul anului. Ei știu că temele sunt o datorie și până când nu sunt făcute, nu există altă activitate.

Tóth Mária se ocupă cu clasele întâi și a patra: „ Se observă, că elevii din clasa întâi au devenit mult mai curajoși, independenți, și se străduiesc să rezolve prima dată temele. Împreună cu elevii din clasa a IV-a așteaptă cu nerăbdare activitățile artizanale și sunt foarte entuziasmate. Cred, că prin acest program contribuim foarte mult la integrarea elevilor în comunitate, dar și la socializarea acestora ". În al doilea semestru, dorim să cunoaștem mai profund opiniile și experiențele părinților și studenților, pentru a putea să le folosim în beneficiul programului.

 

 „Programul prelungit nu este perfect – a zis Balázs Botond, managerul proiectului. – Dar, primele șase luni ale proiectului sunt în spatele nostru, datorită celor aproape șaizeci de familii care au avut încredere în această inițiativă. Ei au intrat, împreună cu noi, pe acel drum necunoscut, care a creat într-adevăr o serie de situații care trebuie rezolvate. Aceste situații au fost remediate din cele mai bune cunoștințe ale noastre sau lucrăm din greu pentru a le îmbunătăți. În conformitate cu obiectivele sale pe termen lung, programul servește întregii comunități maghiare, așa că vă mulțumesc pentru încrederea dumneavoastră, pentru feedback-ul sincer și cooperarea dumneavoastră".

Ferencz Klaudia, bursier Petőfi Sándor